Video Lagu Bapaku Pulang

Lagu Bapaku Pulang untuk murid-murid Pemulihan Khas. Murid-murid Pemulihan memang suka nyanyi lagu ini. Cikgu Pemulihan pun seronok tengok anak muridnya menyanyi bagai tengah uji bakat rancangan Mentor musim ke -5.



Terima kasih daun keladi

Membaca Perkataan KV + KV



Video Guru Pemulihan mengajar murid-murid pemulihan membaca perkataan KV + KV. Sabarnya guru ini mengajar anak muridnya. Anak murid pula nampak macam bersemangat sungguh hendak membaca.


Terima kasih daun keladi

Video Lagu ABC, Huruf Vokal dan Suku Kata ba, ca ...za

Berikut adalah video tiga buah lagu iaitu lagu abjad ABC, bunyi huruf vokal a e i o u dan bunyi suku kata ba, ca, da ....za. Ini adalah cara mudah bagi murid yang tidak boleh membaca.

Kaedah ini dicipta oleh Chegu Hanafi bersama Tok Wan Kuda Emas Production. Susunan muzik oleh Burn Crossfire dan dirakam (audio) di studio Pandan Indah. Manakala rakaman video dibuat keseluruhannya melibatkan murid SK Sabak Bernam dan lokasinya sekitar Kuala Selangor serta Sabak Bernam.



Terima kasih daun keladi

Apa itu Ejaan dan Mengeja?





Berdasarkan buku yang saya baca iaitu Kaedah dan Strategi Pengajaran kanak-Kanak Berkeperluan Khas yang ditulis oleh Mohd Zuri Ghani dan Aznan Che Ahmad, ia menyatakan bahawa kanak-kanak lebih cenderung membaca daripada mengeja. Ini menunjukkan bahawa mengeja suku kata adalah lebih sukar berbanding membaca perkataan.  Hal ini kerana ejaan adalah kaedah yang terlalu kompleks untuk dipelajari oleh kanak-kanak. Tambahan pula membaca hanya melibatkan proses menafsirkan kod dengan jalinan perkataan sedangkan mengeja adalah proses mengeluarkan kod dengan peka dan betul.


EJAAN DAN MENGEJA : APAKAH MAKSUDNYA? 

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005),  

Ejaan ialah kaedah atau cara menulis perkataan dengan  huruf.  
Mengeja ialah perbuatan membunyikan (menulis) huruf-huruf secara berturut-turut dalam sesuatu perkataan. 

CARA UNTUK MENGEJA

Terdapat dua cara untuk mengeja iaitu;
  1. Menyebut nama huruf secara berturut-turut yang terdapat pada sesuatu suku kata atau perkataan dan membunyikan suka kata/perkataan itu. 
  2. Menulis huruf untuk membentuk suku kata atau perkataan.

CARA MENYEBUT HURUF

Terdapat dua cara menyebut huruf untuk menjadi suku kata dan perkataan;
  1. Menyebut huruf dalam perkataan itu satu demi satu tanpa hentian dan tanpa menyebut suku kata dalam perkataan itu. Misalnya, “bola” dieja b – o – l – a. Gambaran ringkasnya ialah huruf → perkataan.
  2. Menyebut huruf, diikuti dengan penyebutan suku kata dan seterusnya menyebut perkataan. Contohnya, “bola” dieja “b” “o”, diikuti penyebutan suku kata “bo”. Seterusnya disebut pula nama huruf  “l” “a”, diikuti dengan penyebutan suku kata “la”. Akhirnya disebut perkataan “bola”. Gambaran ringkasnya ialah huruf → suku kata → perkataan.

KAEDAH PENGAJARAN KEMAHIRAN EJAAN

Terdapat beberapa kaedah pengajaran mengajar kemahiran mengeja;

  • Kaedah Abjad
Berdasarkan kaedah abjad, murid menyebut nama huruf. Bagi mengeja dengan abjad Rumi, cara yang kedua kerap digunakan. Hal ini kerana cara yang pertama dianggap tidak lengkap.
  • Kaedah Fonik dan Fonetik
Ia merupakan kaedah bunyi sebutan dalam suku kata dan menggabungkannya dengan suku kata yang lain.
  • Kaedah Elektik
Ia merupakan kaedah campuran yang menggabungkan pendekatan binaan dan cerakinan.
  • Kaedah Suku Kata
Pengajaran dimulakan dengan suku kata yang asas iaitu KV, KVK, KVKK. Murid akan ditekankan dengan kemahiran membatang suku kata.

Berdasarkan pengalaman saya sebagai Guru Pemulihan Khas, murid-murid pemulihan khas sering mengeja sesuatu perkataan terlebih dahulu sebelum dapat menyebut perkataan tersebut. Ia seolah-olah seperti sudah menjadi kelaziman mereka semasa membaca. Pada fikiran saya, apabila murid mengeja perkataan sebelum membaca, maksudnya murid belum lancar membaca. Saya selalu menyarankan murid-murid supaya mengeja perkataan jika perlu sahaja dan menyebut terus perkataan jika perkataan tersebut telah biasa dijumpai atau dibaca.

Terima kasih daun keladi

SBPA dan PRU-13 : Apa Kaitannya?


Saya mendapat maklumat menyatakan Pilihanraya Umum ke 13 (PRU-13) bakal berlangsung paling lewat pada bulan JUN nanti. Dan apa pula kaitannya PRU-13 dengan SBPA (Saraan Baru Perkhidmatan Awam)?

Cuba baca di bawah ini:

JIKA ISU INI TAK SELESAI, JANGAN HARAP PRU-13 BOLEH DIADAKAN...

Utusan Malaysia
Oleh Zaini Hassan
22/2/2012



ISU ini amat sensitif. Ia lebih sensitif daripada isu ladang lembu dan lain-lain. Jika isu ini tidak selesai, jangan diharap pilihan raya boleh diadakan.

Ia membabitkan isu gaji kira-kira 1.3 juta kakitangan awam, yang kesemuanya, termasuk keluarga mereka layak mengundi. Ingat lagi kisah ‘penyapu’ di Selangor? Negeri itu jatuh antara sebabnya kerana penjawat-penjawat awam termasuk DO, ADO sehinggalah ke peringkat peon, begitu marah kerana dihina.

Jangan cari pasal dengan golongan ini. Mereka ialah kumpulan pelaksana dan tulang belakang kepada dasar-dasar kerajaan. Jika mereka marah mereka boleh bertukar warna menjadi Mr. Blue atau Mr. Green seperti dalam watak filem Incredible Hulk. Dan itu amat bahaya.

Dalam hal ini Perdana Menteri sememangnya cukup sedar. Satu tindakan cepat sedang diambilnya. Memang PM sendiri tahu jika isu ini tidak selesai maka Pilihan Raya Umum Ke-13 ini tidak boleh dilaksanakan. Maka itu, YAB PM telah mengarahkan sebuah jawatankuasa petugas khas (task force) semakan semula gaji duduk berbincang dengan Cuepacs mengenai hal ini, setelah Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman sendiri mengamuk.

Setakat ini sudah tiga kali task force ini berbincang. Hari ini sekali lagi rundingan akan dilangsungkan. Kali ini ia akan membabitkan cadangan lima perkara daripada Cuepacs sendiri. Omar akan mengetuai perbincangan itu bagi pihak kesatuan tersebut dengan wakil-wakil dari JPA, Pejabat Peguam Negara, Perbendaharaan dan agensi-agensi lain.

‘‘Kita mahu rundingan ini diselesaikan sebelum 30 Mac ini,” kata Omar kepada saya semalam.

Omar seperti biasa cukup bertenaga. Cakapnya juga cukup tegas. Dalam rundingan itu, beliau diberi tanggungjawab dan kepercayaan oleh kumpulan 54 (pengurusan dan profesional) ke bawah untuk membawa suara dan nasib mereka ke atas.

Kumpulan-kumpulan itu termasuklah: Jawatankuasa khas Gred 54 ke bawah PTD dan Pegawai Tadbir; Persatuan Pensyarah Universiti Profesor Madya Ke Bawah; Persatuan Jurutera Kebangsaan; Kumpulan Doktor-doktor Pakar Gred 54; Kumpulan Anggota Keselamatan Polis; Kumpulan Gred 54 Teknikal selain gabungan Cuepacs sendiri terdiri daripada Kumpulan Pelaksana 1 dan 2.

Hari ini saya mahu menyiarkan sepucuk surat yang dihantar kepada saya oleh seorang penjawat awam. Bunyinya agak keras. Tapi ditulis secara profesional, bernas, ada logik mengenai gaji baru mereka di bawah skim baru SBPA (Skim Baru Perkhidmatan Awam).

Begini bunyi surat itu. Semoga ia menjadi iktibar kepada kita semua.

Struktur perkhidmatan di bawah SBPA terbahagi kepada empat:
* Kumpulan Premier (Strategic and key positions (Turus): KSN, KSU)
* Kumpulan Pengurusan Tertinggi (Jawatan Utama dan Gred Khas: JUSA C, B dan A)
* Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Pegawai Gred 41 hingga Gred 54)
* Kumpulan Pelaksana (Pegawai dengan kelayakan masuk PMR hingga Diploma)

Kumpulan pegawai yang mendapat kenaikan gaji paling banyak ialah kumpulan Premier dan JUSA. Difahamkan semua KSU diberikan opsyen bersara dan seterusnya berkhidmat secara kontrak. Persaraan pula dikira sehingga umur 60 tahun. Ini bermakna semua KSU akan mendapat pencen dan gaji selain daripada faedah persaraan lain seperti gratuiti. Pencen sahaja, mengikut jadual gaji SBPA untuk kumpulan ini akan menjangkau puluhan ribu ringgit. Apakah rasionalnya keputusan ini memandangkan kebanyakan KSU telah pun berada di akhir tempoh perkhidmatan? Gaji kumpulan Premier ini difahamkan sama besar atau lebih besar daripada CEO di GLC atau di perbadanan-perbadanan swasta.

Isu penting SBPA ialah ketidakadilan yang amat ketara dari segi kenaikan gaji. Contohnya kumpulan JUSA C sahaja mendapat kenaikan gaji melebihi RM5,000 dengan peratus kenaikan di antara 57 peratus dan 81 peratus! Sementara kumpulan pelaksana N22 hanya mendapat kenaikan gaji di antara RM100 dan RM200 (ada yang lebih rendah) dengan peratus kenaikan di antara 3.7 peratus dan 7.5 peratus sahaja.

Difahamkan di bawah skim baru ini, Premier 1 akan menerima gaji sebanyak RM60,000 sebulan tanpa elaun; Premier 2 RM40,000 tanpa elaun dan Premier 3 RM40,000 tanpa elaun dan Premier 4 RM35,000 tanpa elaun. Tunggakan pampasan adalah antara RM800,000 dan RM1 juta.

Secara logiknya peratus kenaikan di antara kumpulan tidak boleh terlalu berbeza kerana ia akan meningkatkan jurang perbezaan pendapatan serta mengundang rasa tidak puas hati penjawat awam yang 80 peratus terdiri daripada kumpulan pelaksana.

Ketidakpuasan hati kumpulan pelaksana ini, ditambah dengan keluarga masing-masing, mampu menumbangkan kerajaan.

Sebagai rumusan SBPA telah menidakkan semua usaha kerajaan untuk menonjolkan kerajaan sedia ada sebagai a caring government. SBPA dibuat secara tergesa-gesa, tidak telus dan merupakan the biggest blunder Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam sejarah Malaysia.

Pihak JPA tidak perlu lagi memberi taklimat di sana sini mengenai SBPA tetapi mengakui bahawa SBPA sebenarnya tidak adil, tidak telus dan JPA perlu mengambil langkah positif untuk memperbaikinya.

Adalah menjadi satu tindakan yang bodoh, sia-sia dan akan menjadi bahan ketawa umum dan dunia untuk masih lagi mempertahankan bahawa SBPA merupakan satu sistem saraan yang baik dan mampu membawa negara kepada negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Kerajaan juga perlu mengambil tindakan tegas kepada mereka yang bertanggungjawab (merangka dan meluluskan tangga gaji itu) bagi menunjukkan kerajaan bertegas serta prihatin kepada kesejahteraan semua kumpulan penjawat awam dan rakyat.

Dengan kepincangan SBPA yang tidak masuk akal dan tidak terfikir oleh kebanyakan penjawat awam ini patutkah Kumpulan Premier, di antaranya terlibat secara langsung dalam penggubalan SBPA, dibayar pencen beserta gaji yang sebegitu tinggi?

Sekiranya dikatakan bahawa SBPA disediakan oleh pihak konsultan, maka apakah peranan kumpulan JUSA dan Premier yang merupakan pemegang strategic dan key positions dalam perkhidmatan awam?

Begitu bunyi surat itu. Benar juga apa yang dijelaskan itu. Ia umpama langit dengan bumi atau antara atap rumbia dan atap genting. Ia juga umpama strata rakyat di India, yang terlalu daif dan yang terlalu kaya.

Yang mendapat imbuhan maha-besar itu hanyalah kira-kira 4,000 kakitangan berbanding 1.3 juta lain yang sedang marah. Dan difahamkan peruntukan untuk membayar kos kepada 4,000 itu merupakan 2/3 daripada keseluruhan peruntukan untuk kesemua kakitangan kerajaan.

Kita berharap rundingan itu akan mencapai satu kata-putus yang menang-menang. Jika tidak, menurut Omar: ‘‘Ia akan menjadi satu isu yang amat kritikal. Dalam road show kami, kakitangan telah memberi kata dua…''

Kita berharap kata dua itu tidak seperti kata-kata Dr. David Banner sebelum dia bertukar warna menjadi Incredible Hulk: ‘‘...don‘t make me angry. You wouldn‘t like me when I’m angry. (Jangan buat saya marah. Saya tidak akan sukakan saya jika saya marah.)

Saya berharap satu formula yang lebih bertamadun dapat dirangka demi kesejahteraan semua pihak, terutamanya kepada kerajaan semasa.

Ingatlah YAB PM telah bekerja amat keras, janganlah kerana skim yang tidak masuk akal ini akan menyebabkan apa yang beliau usahakan rosak sebelanga.

Terima kasih daun keladi

Siapakah Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran?


Terdapat pebagai definasi tentang masalah pembelajaran. Kepelbagaian ini wujud disebabkan oleh bidang ini kian berkembang, unik dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang menarik untuk dihalusi (Hardman, Drew & Egan, 2005). Ringkasnya, kanak-kanak bermasalah pembelajaran merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira disebabkan oleh sistem saraf terutama otak yang tidak berfungsi.

Masalah ini tidak mempunyai kaitan dengan kanak-kanak yang menghadapi masalah kesukaran belajar akibat masalah pendengaran, masalah motor, kerencatan, masalah penglihatan, masalah emosi, masalah persekitaran, masalah budaya mahu pun masalah ekonomi.

Kementerian Pelajaran malaysia mentakrifkan kanak-kanak bermasalah pembelajaran sebagai kanak-kanak yang gagal di sekolah, iaitu mereka yang tidak dapat mempelajari subjek yang dipelajari dengan mudah oleh kanak-kanak sebaya pada sesuatu peringkat persekolahan.

Sebelum ini istilah 'lembam' diguna pakai namun istilah ini digantikan dengan istilah kanak-kanak bermasalah pembelajaran untuk kebaikan perkembangan psikologi anak. Apabila dikaitkan dengan ujian IQ (Kecerdasan), kanak-kanak bermasalah pembelajaran mempunyai IQ 80-90 (Kirk, 1972).

Selepas tahun 1980-an,  istilah masalah pembelajaran mula digunakan bagi menggantikan istilah cacat akal. Ia mula diperkenalkan melalui Laporan Warnock, 1978 bagi merujuk kepada murid-murid berkeperluan khas. Murid-murid bermasalah pembelajaran memerlukan metodologi pengajaran yang menggalakkan mereka berinteraksi dan ini bergantung kepada keupayaan guru bagi mengenalpasti cara murid itu bertingkahlaku (Nind & Hewett, 1998).

*****

Terima kasih daun keladi

SBPA: Tuntutan CUEPACS Mendapat Maklum Balas Positif Daripada Kerajaan

sbpa,isu sbpa, gaji perkhidmatan awam 2012, saraan baru perkhidmatan awam,cuepacs
sbpa,saraan baru perkhidmatan awam, isu sbpa, skim saraan baru 2012, skim gaji baru 2012, skim gaji guru 2012, sbpa terkini, berita sbpa, gaji baru perkhidmatan awam



5 Tuntutan CUEPACS terhadap SBPA:
  1. Mengkaji semula prinsip pemindahan gaji penjawat gred 54 ke bawah.
  2. Mengekalkan status kekananan penjawat awam dalam Skim Saraan Malaysia (SSM).
  3. Mengkaji semula tangga gaji maksimum.
  4. Menyenaraikan penjawat awam yang layak memperoleh kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus. 
  5. Menyemak semula penstrukturan kenaikan gaji bagi semua gred.

Baca lebih lanjut, sila klik di sini.



Terima kasih daun keladi

Sudut - Sudut Pembelajaran Di Dalam Kelas Pemulihan Khas

Saya baharu saja mengemaskini sudut-sudut pembelajaran di kelas Pemulihan Khas. Antara sudut-sudut yang saya buat adalah sudut Matematik, sudut bacaan @ Mini Perpustakaan, sudut akses kendiri, sudut maklumat dan sudut pengurusan. Sudut multimedia diletakkan bersama dengan sudut bacaan sebab hanya ada TV dan Radio sahaja. Sudut pengamatan entah bila nak dibuat!

Untuk tahun ini sahaja sudah 2 kali saya ubah susun atur kedudukan sudut-sudut. Pening saya dengan perangai saya sendiri (saya kerap ubah susun atur perabot dlm kelas shga kakak tukang cuci asyik sakat saya bila berjumpa. Katanya saya sudah pecah rekod dunia!)

Berdasarkan Garis Panduan Pelaksanaan Program pemulihan Khas, edisi percubaan, 2008, terdapat 6 ruang di dalam kelas Pemulihan Khas iaitu:

  1. Ruang pengurusan
  2. Ruang P&P
  3. Ruang multimedia
  4. Ruang bahasa
  5. Ruang Matematik
  6. Ruang pengamatan
Ruang P&P yang sangat ringkas

Saya menggunakan tayangan slaid semasa P&P

Ruang di mana saya letakkan bahan bacaan dan permainan

Murid diberi pilihan sama ada ingin membaca atau bermain selepas P&P tamat. 
Namun saya fikir saya perlu asingkan ruangan ini supaya ia tidak mengganggu murid 
yang ingin membaca.

pemulihan
Almari ini saya gunakan untuk menyimpan fail, buku, alat tulis dan BBM. 
Saya fikir saya perlukan rak khusus untuk penyimpanan fail kerana almari ini 
kurang sesuai.


Terima kasih daun keladi

Kaji Semula Cuti Sekolah?

Ini pula jawapan KPM.

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca “Utamakan Pelajaran, Kuala Lumpur” dalam ruangan Surat Kepada Pengarang akhbar Berita Harian bertarikh 31 Disember 2011Kaji semula tempoh cuti persekolahan.

KPM mengucapkan ribuan terima kasih di atas perhatian dan cadangan berkaitan untuk mengkaji semula tempoh cuti persekolahan.

Dimaklumkan segala perihal penggal persekolahan, hari persekolahan dan cuti sekolah adalah tertakluk kepada Seksyen 130 Akta Pendidikan 1996 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Penggal, Hari, Cuti Sekolah) 1998 yang mula berkuatkuasa pada 21 Mei 1998 iaitu Hari Sekolah ialah hari sekolah bagi mana-mana satu tahun hendaklah tidak kurang daripada 190 hari.

Sehubungan itu, cuti penggal persekolahan adalah dirancang berdasarkan peruntukan Akta Pendidikan 1996 tersebut. Oleh itu, ibu bapa hendaklah merancang aktiviti-aktiviti yang berfaedah untuk anak-anak mereka sewaktu cuti sekolah. Yang lebih utama, cuti persekolahan adalah masa paling sesuai untuk anak dan keluarga melakukan aktiviti bersama bagi mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Ini pula respon penulis.
Saya amat menyokong KPM. Masa cuti sekolah inilah, selain daripada hendak mengeratkan hubungan ibu bapa dan murid-murid, hubungan kekeluargaan para cikgu dan cikgi pun hendak dieratkan juga.

Artikel ini saya petik daripada laman web KPM. 





Terima kasih daun keladi

What is Token Economies?

What is a token economy?
In plain English a token economy can be summarised by the following two points.
  • A token economy is a system in which an individual earns tokens for engaging in agreed upon desirable behaviors and/or refraining from or decreasing certain undesirable behaviors
  • The individual subsequently has the opportunity to trade earned tokens for access to desired items or activities.
Token economies are one of the most flexible and effective behavior management strategies that can be used to motivate and reinforce human behavior. When used properly token economies can help parents, teachers, carers, employers and anyone else who has ever thought or uttered the words ' help me with my kids' , to increase motivation, to improve compliance, to learn new skills, to follow rules, to refrain from breaking rules and much more.They can also teach about and provide people with goals to strive for, a sense of achievement and accomplishment and a predictable way to access desired items and/or activities.
 
Do token economies really work?
Absolutely they do and they are one of the most powerful long term behavior management strategies that you can possibly use.The greatest example of a token economy ever devised and put into place is ‘money’. Everyday in almost every part of the world people are actively taking part in this type of token economy whereby they usually perform various ‘work tasks’ in exchange for pieces of colored paper and small metal discs or coins or more commonly nowadays electronically generated digits in their bank accounts .

The power of the token economy that is ‘money’ lies in the wide (almost infinite) variety of ways in which people can exchange these tokens for access to desired items and activities such as food, clothes, cars, homes, holidays, services, entertainment, security, education and so forth. This flexibility ensures the power and position of money as the ultimate token reinforcer for most people. Surely this is all the evidence we need to show how powerful token economies can be at motivating and reinforcing human behavior.

Two factors which heavily influence the dynamics of token economies in general however are:
  1. The desirability of the items and activities on offer: Having rewards that are sufficiently desired by and thus motivating to the individuals concerned is paramount to the success of any token economy system. If the individual has little or no interest in the ‘reinforcers’ being offered they will clearly not be motivated to engage in the target behaviours no matter how elaborate, attractive or sophisticated your system otherwise is.
  2. The effort-reward ratio: If you expect too much and/or offer too little you will have little success. This dynamic is even more important when you first introduce a new system. Initially you should make things easy so as to facilitate success and encourage the individual’s engagement with the new system.

Note: I have often heard people state that they’ve tried token economies or positive reinforcement and that it doesn’t work. This is often because people lose sight of the distinction between a reward and a reinforcer (even if they’re not familiar with the latter term).

A reward could be described as anything you provide to someone as a result of them engaging in a particular behaviour. A reward only assumes the status of or becomes a reinforcer however if it leads to an increase in the targeted behaviour or the maintenance of an already established behaviour/s .e.g. if your boss was to offer or ‘reward’ you with a small pebble or a grain of sand say, for every additional 10 minutes work you completed at the end of your normal day’s work this is unlikely to motivate most people to stay back too late.

However if that same boss was to offer an additional days wages for every extra 10 minutes work or perhaps an additional weeks or even months wages for that same 10 minutes the compliance levels would surely go through the roof. The point being that frequently if a token economy is not working (assuming the principles are understood by the individuals concerned and the criteria for success are within the individual’s range of abilities) it is as a result of either expecting too much for too little or because what’s on offer is not at all or not sufficiently motivating for the individual concerned and not because the principles behind token economies or positive reinforcement don’t work – If in doubt just remember the expression ‘money makes the world go round?’ That’s only because token economies work!!

Dipetik @ http://robwinters.hubpages.com/hub/Token-Economies-What-is-a-token-economy

Terima kasih daun keladi

Ekonomi Token Dalam Pengurusan Tingkah Laku

Pengenalan
Seorang guru atau pasangan suami isteri, seringkali merasa kebingungan bagaimana harus mengawal tingkahlaku anak. Kadang kala guru dan ibu bapa merasa kecewa dengan tingkah laku anak. Mereka agak kebingungan bagaimana cara menghentikan perilaku negatif anak. 

Reaksi guru atau ibu bapa yang sering kita jumpa adalah membentak, meninggikan tekanan suara, berteriak, bahkan melakukan kekerasan fizikal terhadap anak-anak seperti mencubit, menampar, menarik rambut, memukul atau menekan bahagian tubuh anak. Tindakan kekerasan ini baik dari segi fizikal atau mental kini dikenali sebagai buli (bullying).

Anak kecil masih belajar yang mana perkara yang baik dan yang mana perkara yang buruk. Apabila kita hanya memberikan reaksi negatif saja pada anak, maka banyak risiko dan kesan yang buruk akan muncul. Konsep kendiri, keyakinan diri, self-efficacy anak akan menjadi lemah, anak menjadi agresif, berperilaku kasar, mengalami gangguan dalam perkembangan, dan mungkin anak-anak akan mengalami gangguan jiwa apabila terus-menerus menerima kekerasan mental atau pun fizikal.

Anak juga perlu dihargai, seperti kita merasa perlu dihargai atas pekerjaan atau perilaku baik yang kita lakukan (golden rules), kita sering berpikir kita ingin diperlakukan orang seperti kita memperlakukan orang dengan baik, begitu pula anak-anak juga ingin dihargai dengan diberikan penghargaan. Ekonomi Token adalah satu teknik yang amat baik dalam mendidik anak-anak berkelakuan yang sewajarnya.

Apakah Ekonomi Token?

Ekonomi Token adalah program modifikasi tingkahlaku yang dirancang untuk meningkatkan tinglahlaku yang diingini dan mengurangkan tingkahlaku yang tidak diingini melalui penggunaan Token (tanda-tanda). Individu akan menerima token setelah menunjukkan tingkahlaku yang diingini manakala token akan ditarik balik sekiranya individu menunjukkan tingkahlaku yang tidak diingini. Token yang dikumpulkan kemudian ditukar dengan peneguh (back up reinforcer)seperti hadiah atau penghargaan.

Apakah Tujuan Token Ekonomi?
pengurusan
Kitaran Token Ekonomi
Tujuan utama Ekonomi Token adalah untuk meningkatkan tingkahlaku yang diinginkan dan mengurangkan tingkahlaku  yang tidak diinginkan. Ekonomi Token sering digunakan di rumah sakit jiwa atau pusat pemulihan akhlak untuk mengawal tingkahlaku individu yang tidak dapat diramalkan atau agresif. Bagaimanapun, tujuan yang lebih utama adalah untuk mengajar tingkahlaku yang sesuai dan ketrampilan-ketrampilan sosial yang positif dan wajar.  

Bagaimana ingin memulakan Token Ekonomi?
  1. Mengenali dengan jelas tingkahlaku yang ingin diubah. Definisikan perilaku tersebut secara spesifik, dapat diamati (observable) dan dapat diukur supaya implementasinya berterusan. 
  2. Pilih jenis token yang akan digunakan. Token adalah satu keadaan atau benda yang mempunyai nilai (value) yang boleh dikumpul dan ditukar yang menjadi sokongan kepada sesuatu peneguhan tingkahlaku. Banyak benda yang dapat di pakai sebagai token. Anda dapat menggunakan wang mainan, kelereng, kacang, kancing, sticker. Pilih token yang mudah untuk dihitung, dapat dilihat, disukai, sukar untuk dipalsukan dan selamat digunakan.
  3. Pilih peneguh (back-up reinforcer) atau hadiah yang boleh ditukar dengan token .  Pilih hadiah yang dapat ditukar dengan token yang telah dkumpulkan. Hadiah ini tidak perlu mahal, contohnya seperti wang saku tambahan atau waktu santai atau istimewa (privilage), memberikan makanan kesukaan atau boleh menonton rancangan TV kesukaan. Kejayaan strategi Ekonomi Token bergantung kepada tawaran yang menarik atau kenikmatan daripada mendapat motif peneguhan.
  4. Hitung berapa nilai token untuk suatu perilaku. Anda perlu tetapkan berapa nilai token untuk suatu tingkahlaku yang diinginkan. Contohnya datang awal ke kelas bernilai 1 token, mengangkat tangan sebelum bertanya bernilai 1 token, menyelesaikan semua soalan dengan betul 5 token.
  5. Berapa harga untuk hadiah yang akan ditukar dengan token. Anda juga perlu mengatur berapa harga hadiah yang dapat ditukar dengan jumlah token. Misalnya 100 token dapat ditukar dengan wang saku tambahan sejumlah RM 2, menonton TV kesukaan bernilai 10 token, main game di komputer 10 token. Anda perlu mengatur dan menjaga ketetapannya.
  6. Buatlah Bank Token. Anda perlu mengorganisasikan token untuk anak murid atau anak-anak anda. Anda perlu mencatat atau mengorganisasikannya secara teratur, oleh itu anda memerlukan Bank Token. Bank Token boleh berbentuk Toples untuk token yang berupa kancing, kelereng, atau benda lain yang tidak dapat ditempal. Ia juga boleh berupa papan atau kertas yang dapat ditempal atau ditulis. Token perlu ditempatkan di tempat yang dapat dilihat oleh semua supaya penyelewengan dapat dielakkan.
  7. Tentukan bila waktu penukaran token. Menentukan waktu untuk menukar token yang sudah dikumpulkan anak-anak. Anda perlu membuat kesepakatan dengan anak-anak bilakah mereka dapat menukarkan token secara berkala.
  8. Implementasikan Program ini.
Jelaskan program Ini. Anda harus menjelaskan bagaiman program ini akan dilaksanakan. 
Berikan Token beserta pujian. Ketika mengimplementasikan Ekonomi Token, pujian harus selalu diberikan untuk perilaku positif yang diinginkan. Pada masa anak menunjukkan perilaku yang diinginkan, token dan pujian harus diberikan dengan cepat dan tidak boleh ditunda.
Kurangi token dan kekalkan pujian. Untuk perilaku baru yang positif token hendaklah diberikan. Token dikurangkan apabila perilaku tersebut sudah mula dimiliki oleh anak, namun pujian tetap diberikan sebagai peneguhan apabila anak menunjukkan perilaku yang benar. Token tetap diberikan untuk perilaku-perilaku baru yang harus dikuasai oleh anak. Hal ini dilakukan supaya anak tidak bergantung pada token sehingga anak dapat belajar pada kehidupan sosial sebenar.
Buat penyesuaian yang diperlukan. Untuk menjaga motivasi dan minat anak, sesuaikan harga untuk hadiah yang akan ditukar dengan token dan sesuaikan sasaran aras kesukaran tingkahlaku. Hal ini perlu dilakukan supaya anak terus terlibat dalam Ekonomi Token. Apabila perilaku terlalu mudah atau terlalu sulit maka anak akan tidak bermotivasi untuk terlibat aktif dalam program ekonomi token. Anda harus membuat keseimbangan di dalam program token supaya sesuai dengan kemampuan, minat dan motivasi anak-anak.
Carta Token
Carta Token
Menu ganjaran
Ganjaran (peneguh)

Langkah-Langkah Pelaksanaan Token Ekonomi (tambahan).
  1. Kenalpasti terlebih dahulu tingkahlaku yang mahu diubah. 
  2. Lakukan satu 'baseline' untuk mengetahui apakah yang diperlukan untuk mengubah tingkahlaku tersebut dengan berkesan.
  3. Kenalpasti peneguhan yang sesuai berdasarkan dapatan daripada 'baseline'. Peneguhan yang sesuai biasanya bersifat 'extrinsic' seperti ganjaran wang ringgit, markah tambahan atau hadiah. Yang penting peneguhan itu mestilah dapat menggalakkan kepada perubahan tingkahlaku.
  4. Pilih token yang mahu digunakan. Token biasanya adalah dalam bentuk benda yang boleh mewakili sesuatu peneguhan itu. Contohnya seperti 'sticker', cop, plastik coin ataupun kad.
  5. Kenalpasti bantuan sedia ada. Ini bergantung pada situasi. Kalau ada, ada... Kalau tiada pun tak pe.. Tapi bantuan sedia ada biasanya adalah orang yang boleh membantu dalam proses perubahan tingkahlaku itu misalnya seperti sukarelawan, guru, ataupun saya.
  6. Pilih satu tempat atau lokasi yang sesuai. Biasanya ini bergantung kepada apakah dan siapakah sasaran kita yang mahu diubah tingkahlakunya. Jika pelajar sekolah tempatnya di bilik darjah atau sebaliknya. Biasanya dalam mengunakan kaedah token ekonomi modifier tidak memiliki banyak pilihan.
  7. Dalam hal ini adalah penting untuk pastikan peneguhan yang dijanjikan memang benar-benar wujud. Selain itu, modifier perlu menjelaskan prosuder penukaran dan kegunaan token dengan jelas dan yang penting mesti ada rekod atau catitan yang menandakan jumlah token yang diberi.
SUMBER:
  • Jenson, W. R., Sloane, H., & Young, R. (1988). Token economies. Applied behavior analysis in education: A structured teaching approach. New York: Prentice Hall.
  • Sulzer-Azaroff, B., & Mayer, G. R. (1996). Applying behavior-analysis procedures with children and youth. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
  • Alberto, P.A., & Troutman, A. C. (1986). Applied behavior analysis procedures for teachers: Influencing student performance (4th ed.). Columbus, OH: Charles E. Merrill Publishing.
  • Walker, H. M., & Buckley, N. (1974). Token reinforcement techniques. Eugene, OR: E-B Press.
  • http://obedan.wimamadiun.com/2008/03/05/ekonomi-token-tips-mendidik-anak-kreatif/ 
  • http://psikotube.blogspot.com

Terima kasih daun keladi

Malaysia IT Fair 17-19 Februari 2012 di Mid Valley Exhibition Centre

internet,
Malaysia IT Fair 2012
Malaysia IT Fair akan diadakan pada 17 hingga 19 Februari bertempat di Pusat Pameran Mid Valley City, Kuala Lumpur.

Jom kita pakat pi ramai-ramai!
Terima kasih daun keladi

Apa itu MODEM?




Perkataan modem diambil dari singkatan modulator dan demodulator. Kombinasi perkataan itu bermaksud signal digital dalam komputer ditukar ke analog (modulation) dan menukar balik dari analog ke signal digital (demodulation), Contoh mudah, dua buah komputer yang disambungkan dengan modem melalui talian telefon untuk menghantar dan menerima signal. Lihat Rajah.  Modem bertindak sebagai perkakasan antaramuka (interface) di antara komputer dan ISP. Talian telefon sebagai media untuk penghantaraan data secara analog. Semasa melayari Internet, komputer memproses semua maklumat dan dibentangkan di skrin monitor dalam bentuk laman web berpangkinkan sistem operasi Windows.

Signal digital (data) dari komputer A akan ditukarkan oleh modem menjadi signal analog (bunyi) dan dihantar melalui talian telefon. Modem penerima akan menukarkan signal analog kepada signal digital dan diproses oleh komputer penerima B. Begitulah juga yang akan berlaku bila ada pertukaran data dari komputer B ke komputer A.

Modem luar (External modem)

Modem luar dipasang di port COM2 dengan kabel yang dibekalkan. Sekiranya komputer menggunakan sistem operasi Win95 atau Win98, modem yang mempunyai kelebihan PnP (Plug and Play) biasanya dikesan dan pemasangannya amat mudah sekali. Semasa pemasangan dibuat, modem luar perlu dihidupkan agar ia dapat dikesan. Gagal berbuat demikian, sistem operasi tidak dapat mengesan modem dan pemasangan terpaksa diulang.

DSP
Modem luar biasanya agak laju dari modem dalam kerana ia memproses dan menghantar signal tanpa bantuan CPU. Modem jenis ini dipanggil modem DSP yang bermaksud 'digital signal processor'. Terdapat satu jenis lagi modem luar yang menggunakan USB sebagai penyambungnya. Dengan cara ini, kelajuan ditambah hampir 10 peratus dari modem yang dipasang di port COM2. Modem USB boleh digunakan sekiranya papan induk ada penyambung komponen tersebut. Modem USB, seperti rakannya modem dalam, memerlukan bantuan CPU untuk memproses signal.  

Modem dalam (Internal modem)

Berlainan pula dengan modem dalam, konfigurasinya agak rumit sedikit. Ada tiga jenis modem dalam iaitu yang menggunakan slot PCI, slot ISA dan slot CNR. Modem slot PCI (bas 32-bit) lebih baik jika dibandingkan dengan slot ISA (bas 16-bit) kerana kelajuan penghantaran data. Walau bagaimanapun modem jenis slot ISA sudah tidak dikeluarkan lagi. Dari segi cara pemasangan, ketiga-tiganya tidak ada perbezaan.
  
HSP
Modem slot CNR (Communication Network Riser) yang dibekalkan bersama papan induk, biasanya ditulis huruf M di luar kotak perkakasan berkenaan untuk menyatakan kemudahan itu. Lihat Rajah.  Modem dalam dipanggil HSP iaitu host signal processor, perlu bantuan CPU untuk memproses signal dan dengan sendirinya cuma boleh berkerja dengan CPU yang berkuasa umpamanya Pentium Celeron 400MHz ke atas. Sebelum membeli, cuba pastikan kehendak modem dan kemampuan komputer bersesuaian.





 

Terima kasih daun keladi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...