Guru di Korea Selatan berpendapatan 4 juta dollar setahun

Seorang guru Bahasa Inggeris di Korea Selatan  berpendapatan 4 juta dollar setahun! Satu jumlah pendapatan yang tidak pernah kita dengar bagi seorang guru tetapi tidak mustahil bagi Kim Ki-hoon yang lebih dikenali sebagai a rock-star teacher. Ia mengejutkan Amerika Syarikat seperti yang dilaporkan oleh Wall Street Jurnal.

Kim Ki-hoon, The $4 Million Teacher


"teaching well is hard, so why not make it lucrative?"


Kim Ki-hoon yang berpengalaman mengajar lebih 20 tahun, mengajar Bahasa Inggeris di sekolah persendirian, tutor akademi selepas waktu persekolahan yang dikenali sebagai Hagwons. Beliau dibayar gaji mengikut kepakaran yang dimilikinya pada harga yang tinggi.

Kim Ki-hoon earns $4 million a year in South Korea, where he is known as a rock-star teacher—a combination of words not typically heard in the rest of the world. Mr. Kim has been teaching for over 20 years, all of them in the country's private, after-school tutoring academies, known as hagwons. Unlike most teachers across the globe, he is paid according to the demand for his skills—and he is in high demand.

Mr. Kim mengajar Bahasa Inggeris 60 jam seminggu termasuk 3 jam syarahan. Pengajarannya dirakam dalam bentuk video dan kemudian dijual di internet pada harga $4 sejam. Selain menjadi tutor Bahasa Inggeris, dia juga merupakan penulis buku teks. Pendapatan Mr. Kim sebahagiannya berpunca daripada penjualan video pengajarannya secara online yang ditonton 150,000 kanak-kanak setahun. Beliau mengupah lebih 30 orang pekerja untuk mengurus syarikatnya yang juga menerbitkan buku-buku yang ditulisnya sendiri.

Pendidikan di Korea Selatan sangat dititikberatkan oleh ibubapa. Pada tahun lepas ibubapa di Korea Selatan membelanjakan $17 bilion untuk membayar yuran kepada akademi hagwons.

Education is serious business in South Korea, where many students attend school during the day and a private academy at night. Korean parents spend more annually on tutors than Americans spend on video games, according to the NPD Group.

Mengikut laporan Wall street Jurnal Online, terdapat pro dan kontra sistem pendidikan yang diamalkan di Korea Selatan. Kebaikannya ia menggalakkan daya saing manakalan keburukannya, pendidikan yang begitu hanya mampu dimiliki oleh keluarga yang kaya.

This shadow system (tutoring services) is both exciting and troubling. It promotes striving and innovation among students and teachers alike, and it has helped South Korea become an academic superpower. But it also creates a bidding war for education, delivering the best services to the richest families, to say nothing of its psychological toll on students. Under this system, students essentially go to school twice—once during the day and then again at night at the tutoring academies. It is a relentless grind.


Pendidikan di Korea Selatan yang sebelum ini berada di tangga ke-15 dunia kini muncul tangga ke-2 dunia dibelakang Shanghai, China. 

Antara kelebihan sistem yang diamalkan di Hagwons, akademi tutor persendirian di Korea Selatan...memang hebat. Ibubapa pelajar sentiasa dihubungi oleh guru untuk memaklumkan perkembangan pelajar. Jika ibubapa dan guru tidak berhubung, maka kegagalan adalah berpunca daripada guru itu sendiri, bukannya ibubapa.

Once students enroll, the hagwon embeds itself in families' lives. Parents get text messages when their children arrive at the academies each afternoon; then they get another message relaying students' progress. Two to three times a month, teachers call home with feedback. Every few months, the head of the hagwon telephones, too. In South Korea, if parents aren't engaged, that is considered a failure of the educators, not the family.


Sumber
  1. http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324635904578639780253571520.html?mod=trending_now_2
  2. http://thediplomat.com/2013/08/09/kim-ki-hoon-south-koreas-cram-school-king/
  3. http://www.huffingtonpost.com/2013/08/07/kim-ki-hoon-teacher-million-salary_n_3721837.html


Terima Kasih Atas Sokongan Anda