Apa Itu Program Pembangunan Guru Baharu...???

Pada 10 September 2012, Isnin saya telah menghadiri taklimat Guru Mentor Program Pembangunan Guru Baharu (PPGB) di PPD. Saya menggantikan guru 'senior' yang tidak dapat hadir. 

Sebelum pergi, saya tertanya-tanya apa bendanya PPGB ini lalu saya minta tolong Mr. Google. Maklumlah saya tidak pernah mendengar tentang program ini.

Alamak! Saya mahu tarik dirilah....

Semasa taklimat di PPD, penceramah di'tembak' oleh guru bertalu-talu.  Daripada 31 buah sekolah, hanya beberapa buah sekolah sahaja yang tahu tentang kewujudan program ini. Saya pun dapat tahu tentang PPGB ini setelah dibantu oleh Mr Google yang baik hati.

Ramai guru-guru "naik angin" selepas ditunjukan contoh-contoh folio dan folder yang telah dihasilkan oleh guru baharu dan guru mentor daripada sekolah rintis. Hati saya semakin kecut bila ditunjukkan contoh Buku Log Guru Mentor

Saya mula menggaru-garu kepala yang sebenarnya tidak gatal pun.

Aishh... kenapa saya? Itulah soalan yang berbisik-bisik dibibir guru-guru.

__________________________________________________________________

Secara ringkas, Program Pembangunan Guru Baharu (PPGB) ini dibangunkan oleh Bahagian Pendidikan Guru (BPG) khusus untuk guru-guru baharu yang pertama kali ditempatkan mengajar di sekolah menengah dan rendah mulai tahun 2011. Bermula tahun 2012, pelaksanaan PPGB akan dipantau sebanyak 2 kali setahun. 

Program ini akan berjalan selama setahun bermula dari hari pertama guru baharu ditempatkan (posting). Guru-guru baharu akan dibimbing oleh guru mentor yang dilantik pihak sekolah. Bimbingan dan tunjuk ajar meliputi aspek pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah, pengurusan tugas dan program sekolah, pelaksanaan ko-kurikulum dan beberapa aspek yang berkaitan dengan hal ehwal murid.

BPG mendefinisikan PPGB sebagai satu program pembelajaran melalui bimbingan yang berstruktur berasaskan sekolah untuk menyokong pembangunan profesionalisme Guru Baharu bagi meningkatkan kualiti guru dalam profesion keguruan.

Cikgu Samsor sanggup ‘korban’ kereta demi selamatkan murid

Proton Exora....sabar ye cikgu.

Berita tentang kawan semaktab saya semasa KPLI dulu, Cikgu Samsor (Sam) keluar di surat khabar Kosmo! 

Cikgu Samsor merupakan salah seorang mangsa kejadian banjir kilat yang berlaku di Serdang pada Rabu lepas, 4 September 2012. Kereta beliau dan beberapa kereta guru lain ditenggelami air dan menyebabkan kerosakan yang teruk. Kereta Proton Exora yang dibelinya 2 tahun lepas terpaksa dihantar ke bengkel untuk dibaiki. 

Berita penuh boleh baca di sini : Samsor sanggup ‘korban’ kereta demi selamatkan murid




Pelajar dan guru terperangkap dalam banjir kilat di Serdang

Rabu September 5, 2012

Kira-kira 600 pelajar dan 23 guru dari dua buah sekolah di Taman Sri Serdang dekat sini, terpaksa diselamatkan pasukan bomba dan penyelamat selepas terperangkap dalam kejadian banjir kilat pada Selasa.

Hujan lebat selama dua jam sejak pukul 4.30 petang itu menyebabkan air dari longkang besar di kawasan berkenaan melimpah sehingga setinggi 1.5 meter dan menenggelamkan 100 kenderaan milik penduduk dan 30 milik guru di Sekolah Kebangsaan Sri Serdang dan Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Indah.

Murid - murid sedang membersihkan kelas yang dilanda banjir kilat


 3000 penduduk seri serdang terjejas banjir kilat

SERDANG – “Kejadian berlaku  terlalu pantas, paras air naik mendadak dengan tiba-tiba menyebabkan saya dan suami gagal menyelamatkan peralatan elektrik dan perabot,”kata seorang mangsa, Marhamah Hassan, 62.

Katanya, sejak mendiami taman perumahan pada 1983, kejadian semalam adalah yang terburuk dialami menyebabkan limpahan air masuk sehingga ruang tamu dan bilik tidur rumahnya.

“Memang tidak sempat selamatkan apa-apa, air naik mendadak sehingga paras pinggang menyebabkan saya dan suami panik.

“Sebahagian pakaian di dalam almari terpaksa dibuang apabila terkena limpahan air yang dipenuhi minyak kerana kawasan perumahan terletak di belakang kawasan kedai dan deretan bengkel kenderaan,”katanya.


Kepada mangsa-mangsa banjir kilat, harap sabar menghadapi ujian ini. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Saya sedia memaafkan Cik Liyana Adnan dengan syarat...

Cik Liyana Adnan yang dicemuh para guru selepas dengan sengajanya mengkritik kerjaya guru, semalam telah memohon maaf melalui ruangan komen Blog CikguHijau. Ini merupakan respon beliau selepas saya menulis entri Kenapa blog Kisah Liyana ditutup?
 
assalamualaikum,
saya liyana adnan yang cikgu maksudkan diblog ini. terima kasih saya ucapkan kerana turut menulis mengenai saya. sesungguhnya, saya memohon maaf dengan apa yang berlaku.

disini, saya back-link kan entry kenyataan maaf saya yang terbaru.

http://cikyanaadnan.blogspot.com/

terima kasih. assalamualaikum.

Saya sedia memaafkan Cik Liyana dengan syarat jangan halang saya daripada terus menulis blog dan melupakan apa yang telah berlaku kesan dari entri  Untung laa sape jadi cikgu..... 

Bolehkah macam tu??? Memaafkan dengan bersyarat. Macam kes pergaduhan artis Neelofa dan Anzalna lah pulak. Memaafkan tapi dengan syarat.

Macam tidak ikhlas jer bunyinya....


Apa pun, orang sudah minta maaf, kita kenalah maafkan.


Kenapa Blog Kisah Liyana Ditutup???






RUGILAH Ceyana_Adnan atau Cik Liyana Adnan removed/ delete blognya... Walaupun blog sudah ditutup pada 1 September 2012 yang lepas, 'traffic' blog mencurah-curah macam air hujan. Setiap 1 saat, ada sahaja pelawat singgah ke bekas tapak kaki blog KISAH LIYANA (BKL) ini. 

Tidak percaya? Cuba lihat di Feedjit Live ini. 

Wow! Rugi la dia tutup. Kenapa dia tutup?

Ini jawapannya;

ceyana_adnan September 1, 2012 11:12 AM 

assalamualaikum...saje je nak menjengah sini..terima kasih la cikgu..kalau cikgu tak menegur, sampai bila-bila saya ingat cikgu-cikgu macam tu. 

semua orang nak tengok saya mengaku salah. ok la, saya mengaku saya salah. tanpa guru sipalah saya pada hari ini. mungkin disebabkan kurangnya pendidikan sivik, saya menjadi overlook untuk certain2 perkara. 

saya telah pun menutup blog saya secara rasmi pada pagi tadi. 

kepada yang mencari entry saya tu, silalah cari lagi..ade hamba allah yang dah copy entry saya.and ada yang dah print screen. saya tahu, ramai yang akan terus mengutuk saya dibahagian komen di bawah ini.

silakan. saya terima seadanya.
terima kasih. asslamualaikum. saya minta maaf.

ceyana_adnan September 1, 2012 1:05 PM   

saya seorang perempuan. saya malu dihina sebegitu. itu sebabnya saya menutup blog tersebut. itulah sebab utama kenapa saya sangat berterima kasih dengan blog encik izzul yang berjaya menyedarkan saya. memang agak sinikal. tapi sesuailah dibalas untuk blog saya yang bodoh dan sinikal itu. 

sekali lagi terima kasih di ucapkan. 

mengenai meminta maaf secara terbuka, saya dah buat. sebnayak dua entry.
1-saya minta maaf 
2-assalamualaikum..saya minta maaf.

kedua-duanya menunjukkan result yang sama. saya tetap dikeji. oleh itu, saya menutup blog tersebut, supa saya tak buat dosa,orang lain pun tak buat dosa. 

yang berdoa buruk-buruk untuk saya, itu antara doa dia dengan ALLAH. saya pun ada hak untuk berdoa dan saya rasa doa anak yatim piatu lebih mustajab bukan? 

bukan meraih simpati, tapi sebagai peringatan, saya juga boleh berdoa yang buruk2 kepada orang sekeliling saya. saya merasakan saya teraniaya, kerana..entry saya telah disalah ertikan dan dimanipulasikan. 

saya boleh menulis lebih lanjut, apakah tujuan dan sebab saya menulis entry tersebut, tapi sekiranya saya menulis, orang akan kata-ala, cari alasan dan beserta kata-kata@#$%^&*... 

sekali lagi, saya minta maaf dan saya berjanji tidak akan mengulanginya lagi. 

berdasarkan komen-komen yang saya baca, diharap para guru dapat menulis dengan lebih rasional. pengajaran yang saya dapat-blog adalah tempat orang membaca, salah tulis...binasalah kita. saya dan kawan-kawan saya agak terkejut apabila membaca bahagian komen di blog saudara. kami assume, most of the commenter adalah guru. 

Hrrmm.... panjang lebar respon Cik Liyana ini apabila diminta oleh guru-guru supaya membuat kenyataan maaf secara terbuka sehingga ada kalangan guru yang ingin menyaman malu Cik Liyana Adnan.

Kalau anda seorang yang rajin membaca, 'links'di bawah ini boleh dibaca untuk maklumat yang lebih 'details'. Kebanyakan respon dan jawapan balas ditulis oleh guru dan juga bakal guru. Ramai juga guru yang ada blog peribadi dan menulis tentang hal-hal peribadi. Ini bermakna ramai guru yang celik IT.




Yang ini pun UNTUNG juga! (Selingan manja)


Bagaimana kisah Untung laa sape jadi cikgu ini bermula?  

Saya terbaca tentang entri ini yang di 'share' di Facebook Page Kelab Guru Malaysia dan 'group ' Kumpulan Guru Malaysia pada hari minggu yang lalu padahal entri ini ditulis sudah agak lama iaitu pada 28 November 2011. Hampir setahun yang lalu. Jumlah komen untuk entri ini juga kurang daripada 10 komen.  

Selepas entri itu di'posting' di Facebook, ramai guru-guru dan juga bukan guru memberi komen. Saya tertanya-tanya siapakah gerangan orangnya yang  'share' URL entri Untung laa sape jadi cikgu itu. Saya tidak tahu. Rasa hendak tahu tapi biarkanlah.


Di sini saya abadikan entri peninggalan blog Kisah Liyana yg meruntun, mengguris dan mencalar maruah dan hati para guru 1 Malaysia: Blog Kisah Liyana: Untung laa sape jadi cikgu.

Tapi kenapa perasaan saya tidak berapa terguris sangat selepas membaca entri tersebut? Ermm....musykil saya. Ada bahagian-bahagian tertentu sahaja di dalam entri itu yang membuatkan saya terkecil hati .

'Update' blog - sebab saya memang ada blog. Kadang-kadang, saya 'online' kerana saya menggunakan isi kandungan blog saya dan blog guru-guru lain semasa mengajar. Blog banyak membantu guru seperti saya menyimpan bahan dan maklumat yang berkaitan dengan tugas selain boleh berkongsi dengan guru lain. 

Semuanya terpulang kepada kita untuk memanfaatkan teknologi yang sentiasa berkembang ini. Ramai pemimpin-pemimpin negara termasuk Perdana Menteri kita mempunyai akaun Facebook, laman web, blog, malah akaun twitter beliau sendiri. Inikan pula guru yang terlibat secara langsung dalam penyebaran ilmu.

Walaupun Cik Liyana Adnan ini telah mengata, mengutuk, menghina dan memperlekehkan keintelektualan guru, saya rasa tidak berbaloi untuk saya memaki hamun beliau. Saya banyak membaca respon dan komen balas cikgu-cikgu lain di blog dan juga Facebook. Ada komen yang kurang berhemah, malah tiada hemah langsung pun ada. Namun ramai juga guru memberikan komen yang bernas dan rasional.


Kenapa saya rasa tidak berbaloi memaki hamun Cik Liyana?

Pada fikiran saya, entri tersebut cuma luahan hati seorang manusia biasa yang mungkin ingin meluahkan 'sesuatu' yang terbuku dalam hati tapi tersalah pilih tempat, tersalah bahasa dan tersasul bicara. Sudah menjadi lumrah manusia, menasihati orang lain supaya bersyukur tetapi sebenarnya diri sendiri yang tidak bersyukur. Menegur orang lain supaya menjadi yang terbaik tetapi diri sendiri menunjukkan sikap buruk.  

Ibarat ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus.

Pengajaran kepada 'blogger' seperti saya, hati-hati bila menaip kata-kata. Pastikan entri yang kita tulis akan memberi manfaat walaupun tidak banyak.

Bak kata pepatah Melayu yang akan saya rosakkan ini:

"Terlajak perahu boleh diundur, terlajak tulis entri blog, BURUK PADAHNYA". 

" Kerana pulut santan binasa, kerana entri blog, CIK LIYANA ADNAN binasa".


 Wallahualam.

Kad Imbasan Bergambar Perkataan KV+KV (Vokal i)



Kad imbasan perkataan dan gambar KVKV (Vokal i ) ini mengandungi 5 perkataan iaitu gigi, pipi, titi, cili dan lidi. Di bahagian hadapan adalah perkataan manakala dibelakangnya adalah gambar mengikut perkataan.

Kepada yang berminat, sila tinggalkan e-mail anda di ruangan komen atau di Facebook Page Cikgu Hijau


Kad Imbasan Bergambar Perkataan KV+KV (Vokal a)


Kad Imbasan Perkataan Bergambar KVKV (Vokal a) ini mengandungi 16 perkataan bergambar. Font asal adalah Century Gothic.

Kepada yang berminat, sila tinggalkan e-mail anda di ruangan komen atau di Facebook Page CikguHijau.blogspot.com


Pemantauan PROTIM 2012

Selesai sudah! Alhamdulillah.



Pagi tadi saya didatangi pegawai PPD untuk memantau pelaksanaan PROTIM. Sepatutnya sekolah saya dipantau sebelum puasa hari itu, tapi setelah dua kali tertunda, akhirnya hari ini bertemu jua. 

Antara perkara-perkara yang dipantau semestinya fail-fail berkaitan dengan PROTIM iaitu:

  • Fail rasmi - surat drp atau kepada PPD/JPN, surat pekeliling, surat pelantikan rasmi 
  • Fail induk - carta organisasi JK, jadual waktu guru2 PROTIM, minit mesyuarat, data murid, laporan aktiviti, soalan2 ujian praujian/pascaujian, modul P&P untuk guru dan murid.

Pemantau ada bertanya tentang aktiviti-aktiviti yang dijalankan untuk murid-murid PROTIM seperti kelas tambahan. Beliau juga bertanyakan tentang masalah yang dihadapi oleh guru-guru PROTIM. 

Saya bertanya tentang peranan GPK dalam program PROTIM ini, kerana awal tahun ini saya dimaklumkan GPK akan terlibat secara langsung dalam P&P (mengajar murid2 PROTIM). Pemantau mengatakan inilah pertama kali beliau mendengar tentang hal ini. Dalam pengetahuannya, guru yang mengajar PROTIM adalah guru mata pelajaran (BM & MT) bagi kelas yang terlibat. 

Ini adalah kali kedua saya terlibat dalam pemantauan selepas pemantauan KSSR/PBS. 

Guru Cantik, Pelajar Tidak Ponteng kelas!

Seorang guru Bahasa Inggeris, Teacher Lin Xuewei yang mengajar di Guangdong University of Foreign Studies Business College menjadi popular secara tiba-tiba bukan kerana memakai pakaian yang ketat dan seksi tetapi kerana kecantikan semulajadinya sehinggakan dia digelar "Goddes Sister".

"beauty with brain".

Disebabkan kecantikan yang dimiliki oleh Lin Xuewei, kebanyakan pelajar-pelajar di universiti tersebut tidak lagi ponteng kelas apabila cikgu Bahasa Inggeris ini masuk mengajar. Menurut rakan sekolah sekolahnya dahulu, dia digambarkan sebagai seorang yang mempunyai kecantikan yang sangat sempurna.



As confirmed by Guangzhou Daily newspaper, a high school schoolmate of Teacher Lin Xuewei told the paper’s journalist: “She’s my high school classmate, her grade were always very good, and describing her looks as “flawless beauty” is not the least bit excessive. From middle school to university, she was always a school beauty on campus.”

Ada juga yang berjenaka dengan mengatakan kalau lah dari dulu lagi cikgu-cikgu yang mengajar Bahasa Inggeris ini cantik, sudah tentu prestasi subjek Bahasa Inggeris meningkat. Ada juga pelajar yang menulis untuk meminta Kementerian Pelajaran supaya mula mengambil guru-guru yang cantik sebagai tenaga pengajar.

Tetapi ada juga yang berpandangan berbeza mengenai isu cikgu cantik ni.....hu hu hu

Although Teacher “Goddess Sister” is indeed very beautiful, its said those who are in her class don’t skip class, and that’s not fair to the other teachers. So students ditch class of teachers with ordinary common appearances? I think those students aren’t diligently learning at all, aren’t thinking about their own futures at all, simply going to class just to look at the pretty girl.

Sumber :  

Apa Itu Disleksia? Panduan Untuk Ibu Bapa & Guru [Buku]

Apa Itu Disleksia? 

Buku ini sangat sesuai dibaca oleh guru sekolah rendah terutamanya guru pemulihan khas, guru LINUS, guru pendidikan khas, guru prasekolah, ibu bapa dan juga masyarakat yang ingin tahu dengan lebih terperinci tentang masalah pembelajaran spesifik disleksia.

Buku ini menyentuh tentang definisi disleksia, masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak disleksia, latar belakang sejarah, punca disleksia, otak dan disleksia, simptom disleksia, jenis-jenis disleksia, cara-cara mengenal pasti, pendekatan P&P untuk murid disleksia, kisah-kisah orang-orang ternama yang mengalami disleksia.

Buku ini ditulis oleh Dr. Samsilah Roslan, Pensyarah Kanan Jabatan Asas Pendidikan UPM. Seorang lagi penulis iaitu Puan Sheila Christine Devaraj merupakan seorang guru sekolah menengah yang juga Setiausaha Agung Persatuan Disleksia peringkat kebangsaan. 

Buku ini boleh dibeli di MPH dengan harga RM17.00. 

Tahun diterbitkan 2006, tebal buku 140 muka surat.



Pascaujian PROTIM bagi Kemahiran Membaca dan Menulis Tahun 4, 5 dan 6 2012


Surat bertarikh 8.8.2012 tentang pelaksanaan pascaujian PROTIM bagi kemahiran membaca dan mengira tahun 4,5 dan 6 saya terima semalam iaitu 9.8.2012 bersamaan hari Khamis.

Sukacita dimaklumkan bahawa Pascaujian PROTIM tahun 4, 5 dan 6 bagi kemahiran membaca dan menulis akan dilaksanakan serentak di semua sekolah rendah dari 9 hingga 13 Ogos 2012. Analisis data keputusan pascaujian hendaklah diserahkan kepada PPD sebelum atau pada  14 Ogos 2012. Soalan pascaujian dan maklumat tentang PROTIM boleh dimuat turun di http://www.moe.gov.my/bpk/v2/

Wah! Hari ini saya terima surat arahan, hari ini juga saya kena laksanakan ujian tapi hari pun sudah tengahari, sudah tidak sempat. Maknanya saya cuma ada Jumaat dan Isnin untuk laksanakan ujian dan lengkapkan analisis data. Data pula perlu dihantar ke PPD pada hari Selasa.

Kerja-kerja seperti ini terpaksa saya bawa pulang ke rumah!

Fenomena Lee Chong Wei di Twitter

Lagi tentang Dato' Lee Chong Wei...

Jaguh badminton negara, Lee Chong Wei tewas kepada musuh ketat daripada China, Lin Dan pada perlawanan akhir perseorangan Sukan Olimpik 2012 tetapi namanya menjadi fenomena di Twitter.

Hampir setengah juta orang menyebut tentang Chong Wei, memberi sokongan padu serta semangat kental baginya untuk berjuang.

Secara jumlahnya Chong Wei meraih hampir 500,000 sebutan pada hari Ahad tersebut berbanding Lin Dan yang meraih 238,000.

Lee Chong Wei tetap juara di hati rakyat Malaysia

Menurut laman web Twitter, terdapat 16,847 tweet per minit yang menyebut tentang perlawanan akhir tersebut. Menyebut nama Chong Wei juga meraih lebih daripada 9,200 tweet per minit.

Sumber: MLP Sports

Dato' Lee Chong Wei Hanya Tidak Bernasib Baik, Kekalahan Yang Bermaruah

Total respect: Lin Dan (right) consoles Lee Chong Wei after epic final  
Photo: REUTERS

Entri saya kali agak terbabas sedikit tapi saya rasa saya perlu abadikan detik bersejarah ini kerana badminton adalah sukan kegemaran saya dan Dato' Lee Chong Wei adalah wira bagi saya.

Lin Dan sekali lagi telah menjadikan dirinya musuh rakyat Malaysia (tetapi hero bagi China) setelah menggagalkan impian Lee Chong Wei menggenggam impian emas pertama buat negara pada aksi akhir badminton perseorangan lelaki semalam di sukan Olimpik London. 

Sedihnya saya bukan kerana Malaysia kalah tetapi sedih melihat kekecewaan dan kesedihan yang terpampar pada wajah DLCW setelah beliau berkerja keras dan bermain bermati-matian menentang Lin Dan semalam.  Pada saya, kedua-duanya berhak menang cumanya nasib sahaja yang tidak menyebelahi Lee Chong Wei.


Apa kata Dato' Lee Chong Wei?

“I apologise to all the Malaysian people,” a distraught Chong Wei said. “I wanted very much to win the first ever gold medal for my people. I worked very hard but what is done is done." 

“I am very disappointed with a silver medal again,” Chong Wei said. “I worked very hard but what’s done is done.”


Sayunya tengok Dato' LCW dengan wajah macam ni...
 
Apa kata Lin Dan?

"My mind is blank right now. I am very, very happy,” said Dan. “This medal is confirmation of all my hard work since 2008. It is very tough being a Chinese player because we work so hard and sacrifice so much."

“He’s such a brilliant rival that I am quite lucky,” said Lin, who invited Chong Wei to his wedding. “I treasure the opportunities of playing him.” 


Apa kata Media?

After becoming the bridesmaid in Beijing four years’ ago, luck cruelly deserted Malaysia’s Lee Chong Wei in London following a tumultuous men’s single final against Chinese rival Lin Dan on Sunday. Chong Wei’s Olympic dream is over. The question now is whether these two will ever meet in a major final again.  

Lin Dan of China claimed his second successive Olympic gold with a 15-21 21-10 21-19 defeat of Lee Chong Wei of Malaysia in a classic final.


Apa kata orang ramai?

The 2012 Olympics was Chong Wei's last olympic game. He worked his hardest, train at his hardest. That is why he was so frustrated about.

 
The 2012 London Olympics men singles finals was an interesting match. Both Lee Chong Wei and Lin Dan fought tooth and nail for the gold medal. It was a very close match and they chased each other points by points.  There goes our hope for our first Olympics gold. So sad! So close, yet so far!

Anyway, Datuk Lee Chong Wei played very well! All my respect to him!

*****

DISLEKSIA | Apa Yang Perlu Guru Tahu?

Mengejutkan tapi itulah realitinya. Berita Harian 24/3/2012 melaporkan bahawa kira-kira 45, 000 (50 peratus daripada lebih 90,000) kanak-kanak negara ini yang menghidapi masalah pembelajaran sejak usia lima hingga enam tahun berpunca daripada masalah Disleksia.

Perangkaan daripada Kementerian Pelajaran menunjukkan 5 daripada 100 orang kanak-kanak berpotensi mengalami keadaan itu dan ia amat membimbangkan. 







Murid-murid disleksia menghadapi masalah kesukaran mengeja, membaca dan menulis.  Mereka tidak dapat menterjemahkan lambang-lambang bertulis dengan betul sama ada dalam bentuk huruf, suku kata atau perkataan. Keadaan ini terjadi disebabkan oleh kecelaruan pada otak di bahagian bahasa.


Hampir semua sekolah mempunyai murid disleksia. Apa yang membezakan mereka adalah tahap disleksia yang dihadapi sama ada ringan, sederhana atau teruk. Ramai yang tidak menyedari tentang murid-murid disleksia dan ini menyebabkan murid cenderung dilabelkan sebagai malas, bodoh dan lembab.



Sumber: Berita Harian, Jabatan Ilmu Pendidikan IPGMKBM, Buku Pengantar Pendidikan Khas

Kajian Tindakan Meningkatkan Kemahiran Membaca Murid LINUS dan Pemulihan




Kajian tindakan meningkatkan penguasaan kemahiran membaca murid tahun satu (LINUS) ini boleh membantu GPK dan guru LINUS dalam menangani masalah murid-murid yang tidak menguasai kemahiran membaca. Kajian ini menggunakan kaedah gabungan bunyi kata dengan teknik latih tubi.

Antara aktiviti yang dijalankan adalah:
  • Latih tubi bacaan menggunakan kad huruf, kad suku kata, kad perkataan, kad frasa dan kad ayat.
  • Latih tubi bacaan menggunakan Powerpoint.
  • Permainan mencantum suku kata membentuk perkataan.
  • Nyanyian

Bahan kajian tindakan ini pada mulanya boleh di'preview' di Slideshare, tetapi kemudiannya tidak boleh mungkin kerana ia telah di'removed' atau pun telah dijadikan 'private' oleh penulisnya.

Maaf atas kesulitan.



Ruang, Sudut atau Kiosk Kelas Pemulihan Khas

Sekali lagi saya telah mengubah susunan perabot bilik pemulihan sekolah saya. Saya selalu merasa tidak puas hati dengan susunan dan keceriaan bilik pemulihan. Itu yang membuatkan saya selalu mengubah kedudukan dan susunan almari dan meja.

Sekali fikir, malas dah nak ubah tapi esoknya lain pula yang difikir. Buat masa ini saya harus berhenti mengubah kedudukan perabot memandangkan bulan puasa. Lagi pun saya perlu utamakan pembinaan BBM untuk P&P yang masih banyak perlu dibuat.

Julai 2012, bilik pemulihan khas sekolah saya lebih kemas berbanding bulan Februari 2012. Saya ada menulis tentang tajuk ini sebelum ini di sini : Bilik Pemulihan Khas Februari 2012

Pelan Lakar Kelas Pemulihan mengikut garis panduan pelaksanaan Program Pemulihan Khas Edisi Percubaan 2008
Pada hemat saya, bilik Pemulihan Khas sekolah saya di mana saya yang bertanggungjawab ke atasnya masih belum mencapai piawaian seperti yang digariskan di dalam buku Garis Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas (Edisi Percubaan, 2008) yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendidikan Khas, KPM.

Sehingga Julai 2012, hanya terdapat ruang P&P, ruang Bahasa Melayu, ruang Matematik dan ruang pengurusan. Ruang BM dan Matematik pula digabungkan untuk menjimatkan ruang di samping memudahkan saya mengemas bilik. Ruang Multimedia masih belum dibina kerana tiada kemudahan komputer. Walaupun terdapat TV dan Radio, ia amat jarang digunakan semasa P&P. Ruang pengamatan pula masih dalam proses (Bila nak siap hanya Allah yang tahu.... ). Mungkin cuti hujung tahun ini saya akan memberikan fokus sepenuhnya terhadap pelan lantai kelas. (saya memang lemah dalam interior decoration).



Bahagian belakang kelas/bilik yang memuatkan ruang BM dan Matematik serta ruang pengurusan untuk guru. Di sinilah tempat murid-murid saya melepaskan tension selepas berhempas-pulas belajar.

Meja guru
Dua buah almari tempat menyimpan fail, buku rujukan dan buku aktiviti serta BBM
Ruang Bahasa Melayu dan Matematik digabungkan. Bahan-bahan bacaan dan permainan seperti jigsaw puzzle, dam ular, congkak, blocks diletakkan di sini. Sepatutnya ia diasingkan.
Bahan untuk BM lebih banyak berbanding Matematik
Sempoi jer...Ruang P&P hampir menggunakan separuh daripada keluasan bilik berbanding ruang-ruang lain.
Banyak lagi saya kena touch-up bilik ini...Adush! Skirting meja pun dah koyak rabak. Baru jer buat tu, lasak sungguh murid-murid pemulihan ni..
Murid tahun 4 (PROTIM) sedang membuat aktiviti mengeja berdasarkan gambar yang ditunjukkan oleh guru menggunakan LCD projector.
LCD diletakkan di atas meja kerana tidak di mounting di siling semasa dinaiktaraf 4-5 tahun dulu. Pandai-pandailah GPK jadi technician....hu hu


Bonus Raya Tahun 2012 Untuk Penjawat Awam: Setengah Bulan Gaji

 
Seramai 1.27 juta penjawat awam persekutuan dan 657,000 pesara kerajaan akan mendapat DUIT RAYA pada 9.8.2012 ini. Berita ini paling ditunggu-tunggu  rasanya...

Perdana Menteri semalam mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam. Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini.

PM berkata pemberian bonus dan bayaran khas kewangan itu dibuat berdasarkan kedudukan dan kemampuan kewangan kerajaan. Beliau berkata bayaran itu akan melibatkan anggaran perbelanjaan sebanyak RM2.2 bilion. 

ALHAMDULILLAH....REZEKI... Tapi tak boleh beraya sakan  jugak. Duit bonus tu akan pergi melayang kepada syarikat insuran kereta bulan 9 nanti.... hu hu hu. Nampaknya belum rezeki lagilah dapat melaram dengan Samsung Galaxy Tab/Galaxy S3/Galaxy Note.

Kaedah Mengatasi Masalah Tidak Lancar Membaca Murid-Murid Pemulihan Khas

Antara kaedah pengajaran yang boleh digunakan guru Pemulihan Khas bagi mengatasi masalah murid-murid Pemulihan Khas yang belum membaca dengan lancar:
  • Guru menunjukkan kad bergambar.
  • Semua murid menyebut nama benda yang dilihat.
  • Guru menunjukkan dan membaca kad-kad perkataan.
  • Murid akan mengikut sebutan dan bacaan guru.
  • Murid memadankan kad-kad perkataan dengan gambar.
  • Semua murid akan membaca kad-kad perkataan beberapa kali dengan bimbingan guru.
  • Kemudian, murid-murid akan membaca tanpa dibimbing.
  • Setelah mahir dalam bacaan, setiap murid akan mula menulis ayat pada buku.

Sumber rujukan: 


Abu Ada Ayam - Video Lagu ABC...Z yang Menggunakan Kaedah Fonik

Video ini memuatkan lagu abjad abc hingga z yang menggunakan kaedah fonik atau bunyi huruf.

Antara lirik lagunya:
Abu ada ayam a... a...a...
Itik ikut ibu i...i...i...
Ular usik ulat u...u...u...
Bobo main bola b...b...b..
Nani nangis n....n...n.....


Bolehkah Guru Denda atau Pukul Murid?

Guru boleh mendenda atau memukul murid untuk mengajar dengan niat untuk mengislahkan murid iaitu menjadikan murid lebih baik. Tidak boleh mendenda atau memukul dengan niat untuk melukakan, untuk menyakitkan atau atas dasar membalas dendam.

Syaratnya, denda dan pukulan itu dapat mengubah atau memberikan kebaikan kepada murid. Jika denda dan pukulan tidak memberi kesan dan murid masih tidak berubah (kategori murid degil tegar), HARAM guru memukul atau mendenda murid tersebut kerana ia tidak lagi memberi faedah kepada murid.

Kaedah Pengajaran Kemahiran Membaca Bahasa Melayu: Kaedah Kawalan Vokal Berstruktur


Kaedah Kawalan Vokal Berstruktur (KVB) adalah satu kaedah pengajaran kemahiran membaca Bahasa Melayu yang berasaskan kawalan vokal (ba, ca, da, ga, ha, ja, ka, la, ma, ..... za). 

Kaedah-kaedah lain seperti Kaedah Abjad, Kaedah Fonik, Kaedah Gabungan Bunyi Kata, Kaedah Eklektik adalah berasaskan kawalan konsonan ( ba, bi, bu, be, bo).

Kaedah KVB mendedahkan kesedaran makna dan fonik secara serentak dan berstruktur dan sistematik. Ia disesuaikan dengan perkembangan kognitif kanak-kanak. Kaedah fonik didapati lebih banyak membantu kanak-kanak dalam kemahiran bacaan awal berbanding kaedah bukan fonik. Kaedah pengajaran fonik yang bersistematik sangat baik untuk kanak-kanak prasekolah dan tadika.

Contoh pengajaran menggunakan kaedah KVB
  1. Guru memperkenalkan nama dan bunyi huruf [m], [a], [t], [s] dan [y] melalui perkataan (m,a,t,a,) dan (s,a,y,a).
  2. Murid membatangkan suku kata bermula dengan vokal /a/ (tanpa mengeja). Contoh: ma, ta, sa, ya 
  3. Murid membina perkataan. Contoh: mata, mama, saya 
  4. Murid membaca ayat mudah. Contoh: mata saya, mata mama, mata mama saya

Sumber rujukan: 

Kaedah Pengajaran Kemahiran Membaca Bahasa Melayu: Kaedah Gabungan


Gabungan Kaedah Fonik dengan Kaedah Pandang dan Sebut 

Kaedah yang dicadangkan ini menggabungkan ‘kaedah fonik’ dan ‘kaedah pandang dan sebut’ dalam satu pelajaran membaca pada peringkat awal. Kaedah pandang dan sebut juga dikenali sebagai Kaedah Seluruh Perkataan.

Kaedah gabungan yang dicadangkan ini berasaskan kepada perkara-perkara berikut:

a) Sistem ejaan bahasa Melayu adalah mengikut abjad dan fonemik – ertinya ada hubungan yang rapat di antara simbol/huruf dan bunyinya.
b) Suku kata perkataan Bahasa Melayu adalah jelas (jika dibandingkan dengan bahasa-bahasa lain – dengan bahasa Inggeris misalnya).
c) Ciri-ciri yang baik daripada ‘kaedah fonik’ dan ‘kaedah pandang dan sebut’ boleh digabungkan.
d) Murid-murid Melayu yang baru melangkah masuk ke darjah 1 rata-rata telah pun mempunyai perbendaharaan Bahasa Melayu yang mencukupi untuk terus belajar membaca.

Melalui kaedah ini guru tidak perlu menunggu murid mengetahui semua nama huruf, bunyi huruf dan suku kata sebelum mereka membaca perkataan-perkataan atau ayat. Malahan guru tidak begitu perlu memperkenalkan dan mengajar abjad dan bunyi huruf dari a hingga z secara tertib biasa.

Kaedah gabungan ini mencadangkan murid diperkenalkan kepada bunyi beberapa huruf vokal dan konsonan, dan kemudian terus membunyikan suku kata dan perkataan-perkataan yang bermakna, dalam satu hingga dua pelajaran. Dengan cara begini dalam dua atau tiga pelajaran sahaja, murid akan terus dapat membaca beberapa perkataan dan ayat, dan ini membuatkan murid merasa bangga kerana mereka boleh membaca serta faham apa yang dibaca.

Untuk menjelaskan kaedah ini secara terperinci, lihat beberapa contoh berikut:

1. Mulakan dengan memperkenalkan bunyi dua atau tiga huruf vokal: a, o, u dengan menggunakan kad imbasan (flash card). Buat latihan membunyikan huruf ini beberapa kali, selang-seli.

2. Kemudian perkenalkan pula bunyi dua atau tiga huruf konsonan, misalnya: d, k, m dengan menggunakan kad imbasan, dan buat latih tubi beberapa kali supaya semua murid dapat melafazkan bunyi tiap-tiap lambang itu dengan jelas.

3. Gabungkan bunyi tiap-tiap huruf konsonan dengan huruf vokal supaya menjadi suku kata:

  da di du ka ki k u sa si su

4. Seterusnya bina beberapa perkataan yang bermakna, misalnya:

ba..... ba.... baba
bu..... bu.....bubu
da..... da..... dada
ku..... ku..... kuku


5. Ulangi langkah ini beberapa kali, kemudian gabungkan dua perkataan menjadi ayat dan latih murid membacanya:

baba bubu
dada kuku

6. Perkenalkan gabungan lain:

a ..... ku..... aku
a..... da..... ada
i..... ni..... ini
i..... tu...... itu
bu..... ku..... buku
ba..... ba..... baba
bu..... ka..... buka
ba..... ju..... baju

7. Suruh murid-murid membaca ayat-ayat berikut daripada beberapa perkataan di atas:

aku ada buku
aku buka baju
ini buku aku
itu baju aku

8. Kemudian gantikan ‘aku’ dengan ‘baba’ dan ulang membacanya.

9. Seterusnya baca ayat-ayat ini pula:

buku dia
buku baba
buku aku/ku

10. Gantikan ‘buku’ dengan ‘baju’, ‘baju’, dan ‘kuku’ dan ulang bertubi-tubi dengan kad imbasan.

11. Perkenalkan gabungan bunyi lain pula seterusnya.

i ... bu ..... ibu
bu ... di ..... budi
u ... da ..... uda

budi ibu
budi ibuku
budi uda

di ... a ..... dia
ka ... ki ..... kaki

kaki dia
kaki ibu
kaki kuda

12. Suruh murid membaca ayat-ayat yang menggunakan berbagai-bagai perkataan yang dicipta:

ibu buku
baba uda bubu
udaku ada kuda
dia kaki kuda
buku uda

Kaedah gabungan ini boleh diajar di dalam tiga hingga empat hari, selama sejam sehari. Dalam seminggu sahaja murid-murid boleh mengenal huruf-huruf a, e, i, o : b, d, k dan membaca suku kata, perkataan-perkataan dan ayat yang dibentuk daripadanya.

Cadangan yang dikemukan ini berguna kepada guru pemulihan khas sebagai panduan dalam mempelbagaikan kaedah pengajaran.


*** Artikal ini saya perolehi dan ubahsuai daripada laman blog Pelangi Petang.

Saya Pandai Membaca: Kaedah Suku Kata [Buku]



Buku Saya Pandai Membaca Kaedah Suku Kata ini dibeli oleh salah seorang ibubapa anak murid saya. Murid tersebut membawanya ke kelas pemulihan.  Murid ini memang rajin. Apabila latihan yang saya berikan sudah siap dan ditanda, dia akan sambung membuat latihan dalam buku ini.

Saya ambil kesempatan untuk membelek-belek buku ini. Persembahan buku ini agak menarik dengan ilustrasi gambar yang menarik, cantik dan kemas tersusun.

Siri buku ini mengandungi 4 judul. Sayangnya saya tidak berpeluang untuk meninjau ke semua judul buku. Adakah benar kaedah yang digunakan adalah keadah suku kata? 

Menurut penulis buku ini yang tidak disertakan namanya, program bacaan awal menggunakan buku ini akan membolehkan murid membaca dengan mudah dan tidak perlu mengeja sesepatah kata itu. Suku kata-suku kata diperkenalkan secara berperingkat-peringkat dan diulang-ulang secara latih tubi melalui kata-kata, ayat-ayat dan petikan-petikan. 

Namun apa yang saya perhatikan, petikan yang terdapat dalam buku 1 agak sukar untuk dibaca oleh murid kelas saya. Contohnya petikan "Ayah Aman Ke Pasar Mini", walhal Buku 1 lebih kepada pengenalan kepada bunyi huruf vokal dan huruf konsonan. Selepas diperkenalkan bunyi huruf vokal murid kemudian akan membaca ayat dan seterusnya petikan. 

Nampak cepat dan mudah tetapi hakikatnya apabila saya minta murid pemulihan membaca petikan, mereka masih tergagap-gagap. Apapun, saya saya fikir buku ini kurang sesuai untuk kegunaan pemulihan khas. Mungkin ia boleh dijadikan rujukan dan panduan guru dalam mempelbagaikan aktiviti dan kaedah pengajaran dalam kelas.









Kenal Baca Tulis (Info Kebatu) [Buku]

Buku Kenal Baca Tulis (Info Kebatu) membantu guru pemulihan mengajar menggunakan kiosk-kiosk di dalam kelas pemulihan khas. Ia ditulis berdasarkan sukatan Bahasa Melayu KIA2M dan KIA3M. Ia sesuai digunakan oleh murid Pemulihan Khas yang tidak mempunyai asas mengeja apatah lagi membaca. Buku di dalam  Siri Pemulihan Khas ini memuatkan bahan dan aktiviti kemahiran awal berbahasa termasuklah kemahiran lisan, membaca dan menulis.

Buku Siri Pemulihan Khas ini terdiri daripada 4 jilid yang ditulis oleh Jamaluddin bin Ahmad, Noraini binti Yaacob & Ahmad Fuad bin Jamaludin @ Din. Ia diterbitkan oleh PTS Profesional, 2007.

Jilid 1: Kandungan
  1. Huruf Kecil a hingga z
  2. Huruf Besar A hingga Z
  3. Huruf Vokal a,e,i,o,u
  4. Suku Kata Terbuka  KV
KV (a) - ba, ca, da ... za
KV (i) - bi, ci, di ... zi
KV (u) - bu, cu, du ... zu
KV (e) - be, ce, de ... ze
KV (o) - bo, co, do ... zo
KV (e) - be, ce, de ... ze
 
Jilid 2: Kandungan
  1. Suku Kata Tertutup KVK
KVK (an) - ban, can, dan ... zan
KVK (in) - bin, cin, din ... zin
KVK (un) - bun, cun, dun ... zun
KVK (on) - bon, con, don ... zon
KVK (en) - ben, cen, den ... zen
KVK (am) -bam, cam, dam ...zam
KVK (im) - bim, cim, dim ... zim
KVK (um) - bum, cum, dum ... zum
Jilid 3: Kandungan
  1. Suku Kata Tertutup KVK
KVK (ak) - bak, cak, dak ... zak
KVK (ik) - bik, cik, dik ... zik
KVK (ok) - bok, cok, dok ... zok
KVK (at) - bat, cat, dat ... zat
KVK (it) - bit, cit, dit ... zit
KVK (ut) - but, cut, dut ... zut
KVK (ar) - bar, car, dar ... zar
KVK (ir) - bir, cir, dir ... zir
KVK (ur) - bur, cur, dur ... zur
KVK (er) - ber, cer, der ... zer       
Jilid 4: Kandungan
  1. Suku Kata KVKK
    KVKK (ang) - bang, cang, dang ... zang
    KVKK (ing) - bing, cing, ding ... zing
    KVKK (ung) - bung, cung, dung ... zung
    KVKK (eng) - beng, ceng, deng ... zeng
    KVKK (ong)- bong, cong, dong ... zong
  2. Diftong 
  3. Vokal Berganding 
  4. Konsonan Berganding

Kepada sesiapa yang berminat, anda bolehlah klik pada link pada gambar di bawah ini untuk melihat kandungan buku dan contoh-contoh aktiviti yang boleh dijalankan semasa P&P.


Info Kebatu Jilid 1

Info Kebatu Jilid 2

Info Kebatu Jilid 3

Info Kebatu Jilid 4